söndag 1 september 2013

Som man bäddar...

Ett vallöfte ränderade i kritik framförd i form av en insändare i VK från en vänlig Tavelsjöbo. Jag skrev ett svar och  bjöd in hela familjen på kaffe. "Hela familjen..." var det enda VK strök, men nu är ändå hela familjen välkomna på kaffe när utsikten ska återskapas, med början i morgon måndag 2 september. Ett härligt avbrott i valrörelsen och en väl använd kompensationsledig dag från arbetet. Här kommer mitt insändarsvar:


Nu blir det röjning för fri sikt över Tavelsjön

Jag besökte nyligen Svenska kyrkans lägergård i Tavelsjö och deltog där i ett trevligt informationsmöte inför kyrkovalet den 15 sept. För att besökarna i det vackra kapellet vid Kyrkans lägergård ska få fri sikt över Tavelsjön erbjöd jag mig att med ideellt arbete se till att slyn som nu skymmer den vackra utsikten tas bort.

Mitt löfte var ett ärligt uttryck för hur mycket jag uppskattar lägergården i Tavelsjö och alla som är verksamma där. Jag hade inte förväntat mig applåder. Men att den vane debattören Nils-Åke Sandström från Tavelsjö veckan efter mötet skriver en kritisk insändare i VK över mitt löfte är minst sagt förvånande.

Vid valmötet lade jag till att om inte anställda hinner röja slyn innan kyrkovalet så skulle jag själv erbjuda mig att röja och återskapa utsikten. Detta naturligtvis under förutsättning att ansvarig chef godkände min insats.

Det är cheferna som leder verksamheten, vare sig den socialdemokratiska nomineringsgruppen eller det blivande kyrkorådet i Umeå Pastorat - vilket Sandström antyder. Vi förtroendevalda styr genom mål och ekonomiska ramar.

Nu blir det med stor säkerhet röjning innan kyrkovalet. Anställda leder arbetet och jag deltar så gott jag kan. Då tar jag med mig en extra stor kanna kaffe och bjuder härmed offentligt in hela familjen Sandström att dela denna med mig när det under dagen blir paus i röjningsarbetet.

Varmt välkomna!

Roland Samuelsson
Ledare för (s) kyrkopolitiska grupp i Umeå



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar