söndag 14 juli 2013

Varför står det ett kors ute på klippan?



Det finns många skäl till att vi som delar ett politiskt partis värderingar också går samman och ställer upp som nomineringsgrupp i kyrkovalet den 15 september. Våra erfarenheter från samhällets utveckling gör det naturligt att lyssna till alla röster, även de som inte är de flitigaste kyrkobesökarna.

 Många människor har farit illa av att kyrkan länge varit konservativ och att anställda i den utnyttjat sin maktposition på ett tragiskt sätt. I dag fick jag lyssna till en utsatt mans berättelse.

Vi sökte oss längst ut på klippan med en ofantlig utsikt över havet. Då frågade oss en av de unga medlemmarna i den familj som satt i närheten: ”Varför står det ett kors ute på klippan?”

- Jag berättade att vi, när vädret tillåter, firar gudstjänst här på klippan.

- Ja, själv har jag inte gått i kyrkan sedan jag var 12 år och jag och min lillebror utsattes för en kränkande handling från hustrun till församlingens kyrkoherde därhemma, sa då den äldre mannen i familjen.

- Vad hände undrade jag, varvid mannen berättade.

Mannens berättelse

-  Min mamma bad mig och min lillebror att plocka blåbär till blåbärsbullar i ”kyrkskogen”, vi kallade den så eftersom den låg nära kyrkan och kyrkoherdens bostad. När våra hinkar var fulla kände jag en obehaglig känsla, någon hade smugit sig fram till oss bakifrån.

-  Följ med här! Kommenderade barskt en kvinna.

-  Jag kände igen henne, det var kyrkoherdefrun. Vi följde med till hennes bostad. Där pekade hon på en stor skål på köksbordet.

- Häll upp här! Löd hennes andra uppmaning till oss två pojkar.

- Vi gjorde som hon sa och sprang sedan tomhänta hem. Den här händelsen kommer upp inom mig än i dag och gör mig ont, trots att det nu är många år sedan, berättade mannen.

När hans pappa kom hem berättade han händelsen för honom, varpå pappan genast sökte upp kyrkoherden och krävde en ursäkt. Någon ursäkt blev det inte, utan kyrkoherden uppmanade pappan att lugna ned sig. Följden blev att de kränkta sönerna och pappan därefter aldrig mer besökte kyrkan.

Barnperspektiv idag

I dag betonar Svenska kyrkan barnperspektivet inför alla beslut. Och vi har ett annat samhälle där klass och position inte nödvändigtvis ger en oomtvistad makt. Men erfarenheterna från den unge pojken och pappan som inte en sekund tvekade att ta strid mot överheten behöver höras även i dagens debatter, i vårt samhälle såväl som i kyrkan!

Roland Samuelsson
Valledare för socialdemokraterna inom Umeå kommun vid kyrkovalet 15 sept

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar